Oddělení environmentálního vzdělávání
V posledních letech se v oblasti pedagogické činnosti zaměřuje Centrum na moderní formy vzdělávání, především e-learning. Byla vytvořena e-learningová verze kurzu Globalizace a globální problémy, Centrum se zapojilo do několika mezinárodních e-learningových projektů (European Virtual Seminar, Virtual Campus for Sustainable Europe, PASDEL). Pro podporu pedagogické činnosti byla vytvořena elektronická webová encyklopedie Enviwiki. Od prosince 2006 je Centrem vydáván recenzovaný elektronický časopis pro environmentální pedagogiku Envigogika. Centrum se snaží vytvářet příznivé prostředí pro vnášení nových myšlenek a informací do výuky a pro vedení interdisciplinárního dialogu na různých úrovních. Významným počinem bylo v roce 1999 vytvoření (ve spolupráci Právnickou fakultou UK) celouniverzitního kurzu Globální problémy civilizace. V roce 2005 se povedlo získat podporu tohoto kurzu z prostředků Evropského sociálního fondu, což umožnilo získat pro kurz špičkové odborníky a zajímavé texty. Cyklus seminářů Supra Solidam Petram původně koncipovaný pro širokou veřejnost byl v posledních dvou letech orientován na vědecké rozpravy. V rámci podpory mezifakultní spolupráce pracovníci Centra příležitostně nebo trvale přednášejí na řadě fakult.
Aktuální vědecké články oddělení
- Vzdělání k udržitelné spotřebě a životnímu stylu-cíle a výstupy
Dlouhá, J., Macháčková Henderson, L., Kroufek, R., Jančaříková, K., Neprašová, S. (2021) Envigogika, 16(1) - Využívání a posuzování kvality otevřených vzdělávacích zdrojů v kontextu vysokých škol: situace na Univerzitě Karlově
Petiška, E., Pospíšilová, M., Korhoňová, L., Dlouhý, J. (2020) Envigogika, 15(1), 1-31 - Udržitelná spotřeba a životní styl jako vzdělávací téma : Jaké vzdělávací cíle si stanovit, když chceme předjímat společenské změny?
Dlouhá, J., Macháčková Henderson, L., Kroufek, R., Jančaříková, K., Neprašová, S. (2020) Envigogika, 15(1), 608 - Podmínky k udržitelnému rozvoji na venkově - jak podporovat transformační procesy v praxi?
Dlouhá, J., Pospíšilová, M., Vávra, J. (2021) Envigogika, 16(2) - Myšlení budoucnosti a potřebnost transformativního přístupu ve vzdělávání
Macháčková Henderson, L., Dlouhá, J. (2021) Envigogika, 16(1) - A whole-institution approach towards sustainability: a crucial aspect of higher education’s individual and collective engagement with the SDGs and beyond
Kohl, K., Hopkins, C., Barth, M., Michelsen, G., Dlouhá, J., Razak, D.A., Bin Sanusi, Z.A., Toman, I. (2022) International Journal of Sustainability in Higher Education, 23 (2), 218-236 - Role of actors in the processes of sustainable development at local level–experiences from the Czech Republic
Dlouhá, J., Vávra, J., Pospíšilová, M., & Dvořáková Líšková, Z. (2022). Role of actors in the processes of sustainable development at local level–experiences from the Czech Republic. Frontiers in Sustainability, 3. https://doi.org/10.3389/frsus.2022.888406 - Local Action Groups and sustainable development agenda: Case study of regional perspectives from Czechia
Vávra, J., Dlouhá, J., Pospíšilová, M., Pělucha, M., Šindelářová, I., Dvořáková Líšková, Z., ... & Cudlínová, E. (2022). Local Action Groups and sustainable development agenda: Case study of regional perspectives from Czechia. Frontiers in Sustainability, 3, 846658. https://doi.org/10.3389/frsus.2022.846658 - Scientific Evidences on Climate Change – Objective Facts, or Arguments for Societal Transformation
Dlouhý, J., Dlouhá, J., (2019). Scientific Evidences on Climate Change – Objective Facts, or Arguments for Societal Transformation. Životné prostredie, 53/4, 2019
Envigogika
Envigogika je odborné recenzované periodikum s plně otevřeným přístupem, vydávané Univerzitou Karlovou. Jejím cílem je zkvalitnit odborný dialog v oblasti environmentálního vzdělávání a toto téma propojovat s oblastmi souvisejícími. Envigogika přináší originální vědecké texty; časopis je zařazen do databáze ERIH, do databáze DOAJ a na seznam recenzovaných periodik RVVI.
Časopis Envigoigika spravuje Oddělení environmentálního vzdělávání, odpovědnou redaktorkou je RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D., technickým redaktorem ing. Jiří Dlouhý.
RCE Česko
RCE Czechia v současné době tvoří 22 partnerů - českých univerzit, škol, nevládních organizací, zástupců místní samosprávy a malých a středních podnikatelů, kteří se zaměřují na budování kultury udržitelnosti a zapojování občanů do demokratických procesů.
Oddělení environmentálního vzdělávání hraje úlohu hlavního koordinátora RCE Česko.
Tel.: 220 199 485
Enviwiki
Enviwiki je internetová platforma věnovaná vzdělávání zaměřenému na životní prostředí a udržitelný rozvoj. Enviwiki má sloužit k podpoře mezioborové výuky životního prostředí na vysokých školách: poskytuje prostor pro vytváření, publikování a sdílení odborných textů; k tomu nabízí metodickou podporu. Z publikovaných článků pak mohou čerpat témata a informace učitelé a studenti na nižších stupních vzdělání.
Publikování Enviwiki v rámci Centra zabezpečuje Oddělení environmentálního vzdělávání
Odpovědným i technickým redaktorem je ing. Jiří Dlouhý
Kalkulačka nutriční stopy
Kalkulačka nutriční stopy vznikla jako nový vzdělávací nástroj, který uživatelům poskytuje informace o environmentálních a výživových aspektech běžných hlavních jídel. Kalkulačka umožňuje spočítat dopad na jednu porci pokrmu v pěti oblastech životního prostředí a shrnout tyto dopady do jednoho celkového skóre - tzv. Nutriční stopy. Zároveň kalkulačka poskytuje informace o výživových hodnotách pokrmů, které jsou z pohledu zdraví při nadměrné konzumaci dle odborníků rizikové.
Kalkulačku spravuje Oddělení environmentálního vzdělávání. Odpovědná osoba za kalkulačku je Dana Kapitulčinová.