FR/06/B/P/PP-152572 PASDEL (PrActising Sustainable Development through E-Learning)
Donor
Evropská komise, program Leonardo da Vinci
Community Vocational Training Action Programme
Doba trvání projektu
říjen 2006–září 2008
Koordinátor projektu v Centru
RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D.
Partneři projektu
Academy of Sustainable and Human Development (ADDH)
Eco-council Institute of Namur (IEC)
International Council for Local Environnemental Initiatives (ICLEI)
Pawel Wlodkowic University College in Plock (PWUC)
The eco-council centre of Galati (ECCG)
University Alexandru Ioan Cusa of Iasi (UAIC)
Transport & Travel Research Ltd (TTR France, UK)
Přidružení partneři projektu
Kód země |
Název organizace |
BE |
Region of Wallonie |
CZ |
Region of Central Bohemia |
CZ |
Training Centre Veolia of Prague |
FR |
Region of Bourgogne |
FR |
City of Villeneuve d'Ascq |
FR |
Region Ile de France |
FR |
Region of Aquitaine |
FR |
Department of Meurthe et Moselle |
FR |
Campus Veolia |
FR |
Assembly of the French Departments |
FR |
Assembly of French Regions |
OT |
Association of the French-speaking Universities (Quebec) |
PL |
City of Plock |
PL |
Region of Mazovie |
RO |
City of Galati |
RO |
City of Iasi |
RO |
County of Galati |
RO |
County of Iasi |
RO |
City of Ploiesti, member of the Association of Romanian Municipalities |
Popis projektu
PASDEL projekt má zvyšovat odborné kapacity v oblasti udržitelného rozvoje, a to vytvořením moderního vzdělávacího nástroje – e-learningových vzdělávacích modulů. Ty jsou zaměřeny na praktické problémy související s činností státní správy (k dispozici jsou moduly týkající se místní agendy 21, odpadů, „zelené“ architektury, biodiverzity, prostředí a UR v podnicích atd.) Výukové moduly mají vznikat ve vzájemné spolupráci partnerů – jejich základem jsou produkty vyvinuté francouzským ADDH a využívané v místních podmínkách především pro státní správu a podnikatelskou sféru. Tyto materiály jsou na vysoké grafické a technické úrovni a setkávají se se zájmem cílových skupin.
Relevantní části výukových materiálů poskytnutých francouzskou stranou budou přeloženy do národních jazyků jednotlivých partnerů; tento základ bude doplněn originálními texty, jež se vztahují k místním podmínkám dané země. Francouzská strana poskytne dále veškeré softwarové zabezpečení, grafické zpracování, vyškolí účastníky projetu v užívání použitých technických prostředků.
Každý z partnerů jednak přizpůsobí jednotlivé moduly místním podmínkám, jednak přispěje do společného know-how poskytnutím případových studií z vlastní země. V průběhu projektu bude dále společně vytvořen celý jeden nový modul, jehož tématem má být Doprava. Partneři budou dále systematicky prohlubovat vzájemnou spolupráci, ať již v rámci společného managementu projektu (koordinace, testování produktů, evaluace, distribuce), nebo další výměnou zkušeností (společné aktivity).
Celkovým cílem projektu je zlepšit odborné vzdělávání v oblasti udržitelného rozvoje – jež je prioritní ve všech státech Evropské unie.
Cíle projektu
Mezinárodní účast v projektu umožní efektivní využití zdrojů a informací; povede k propojení s dalšími vzdělávacími sítěmi a mezinárodními organizacemi. E-learning jako moderní výuková metoda odpovídá současným požadavkům kladeným na další (celoživotní) vzdělávání; mezi jeho výhody patří: obsahová a formální flexibilita; časová a „prostorová“ dostupnost; kombinace různých informačních zdrojů; názornost a propojení s praxí; možnost vytvoření odborných konzultačních sítí.
Hlavním výstupem projektu budou 4 výukové e-learningové moduly v každé zúčastněné zemi: pro ČR to budou témata Zelená architektura v budovách, Udržitelný rozvoj a podnikání; Místní agenda 21, Doprava.
Příklad původního francouzského e-learningového programu, resp. jeho dva moduly (v původním jazyce) najdete na:
La Haute Qualité Environnementale dans la construction
Entreprise et Développement Durable
Dalšími hmatatelnými výsledky projektu mají být rozmanité doprovodné elektronické a tištěné materiály: návody k technickému zabezpečení a využití e-learningového prostředí, demonstrační verze e-learningu na CD, webové stránky projektu, informační brožury, postery a další materiály. Jiné produkty jsou zaměřeny na vnitřní řízení a kooperaci: databáze uživatelů, organizační schůzky, hodnotící zprávy atd..
Cílovou skupinou pro ČR jsou příští školitelé, VŠ studenti, kteří uvažují o práci ve státní správě, a také zástupci státní správy samotné. Důležitým přínosem jsou zkušenosti s tvorbou a zaváděním e-learningových vzdělávacích programů, s jejich efektivitou při zvyšování odborné kvalifikace.
Události projektu do konce r. 2006
ve dnech 26.-27. října proběhla první koordinační schůzka projektu v polském Plocku, uzavření smluv mezi francouzskou stranou a partnery v jednotlivých zemích se předpokládá v průběhu listopadu 2006. Na schůzce bylo dohodnuto následující: podpis smlouvy, změny v rozpočtu, management projektu a rozdělení úloh partnerů v rámci podílu na koordinaci, časový plán projektu a způsob pravidelného podávání zpráv, byla zahájena práce na interních evaluačních a hodnotících kritériích atd. Účastníci byli proškoleni v užívání elektronických modulů, byli informováni o technických aspektech naplňování e-learningových modulů.
Plánované další pokračování prací na projektu (úloha COŽP UK)
Partnerská organizace COŽP koordinuje překlad, vývoj a využití vzdělávacích modulů v místních podmínkách, stará se o technické zázemí pro e-learning, zajišťuje distribuci směrem k cílovým skupinám. Pro překlady, vypracování nových odborných textů aj. aktivity hledá spolupracující organizace v ČR (využívá subkontraktů). V rámci mezinárodní spolupráce má na starosti evaluaci postupu realizace: to znamená připravuje evaluační plán, navrhuje indikátory kvantitativní i kvalitativní, komunikuje s relevantními zástupci spolupracujících organizací a shromažďuje evaluační zprávy každé 4 měsíce, pomáhá s vypracováním také příslušných ročních a závěrečných reportů.