NOx2030 (TA ČR Prostředí pro život, 2021–2023)
Predikce úspor emisí ze silniční dopravy do roku 2030 dosažených aplikací vybraných daňových a poplatkových nástrojů (SS03010156)
Hlavním cílem projektu je vyhodnocení možností pro dosažení redukčního cíle 5 kt emisí NOx z dopravy do roku 2030 oproti scénáři NPSE-WM a to pomocí daňových a poplatkových nástrojů.
Koordinátor projektu v COŽP:
Finanční podpora:
Technologická agentura ČR
Popis projektu:
Hlavním cílem projektu je vyhodnocení možností pro dosažení redukčního cíle 5 kt emisí NOx z dopravy do roku 2030 oproti scénáři NPSE-WM a to pomocí daňových a poplatkových nástrojů.
Dílčí cíle:
- pomocí empirického šetření analyzovat preference domácností a jednotlivců pro alternativní technologie u osobních vozidel a při volbě dopravního módu,
- z vývoje vozového parku osobních a lehkých užitkových vozidel odvodit chování firem,
- pro ostatní silniční nákladní vozidla simulovat efekt výkonového zpoplatnění čtyřstupňovým dopravním modelem,
- predikovat dopady na spotřebu paliv, přímé a nepřímé emise NOx, PM a CO2 optimalizačním modelem TIMES,
- kvantifikovat dopady na ekonomiku modelem všeobecné rovnováhy,
- vyhodnotit přímé a vyvolané administrativní náklady doporučené(ých) variant(y).
Partneři projektu:
- Centrum dopravního výzkumu, v.v.i.
- Mendelova univerzita v Brně - Provozně ekonomická fakulta
- Univerzita Karlova - Centrum pro otázky životního prostředí
- Vysoká škola ekonomická v Praze- Fakulta financí a účetnictví
Popis projektu
Hlavním cílem projektu je vyhodnocení možností pro dosažení redukčního cíle 5 kt emisí NOx z dopravy do roku 2030 oproti scénáři NPSE-WM a to pomocí daňových a poplatkových nástrojů.
Dílčí cíle:
- pomocí empirického šetření analyzovat preference domácností a jednotlivců pro alternativní technologie u osobních vozidel a při volbě dopravního módu,
- z vývoje vozového parku osobních a lehkých užitkových vozidel odvodit chování firem,
- pro ostatní silniční nákladní vozidla simulovat efekt výkonového zpoplatnění čtyřstupňovým dopravním modelem,
- predikovat dopady na spotřebu paliv, přímé a nepřímé emise NOx, PM a CO2 optimalizačním modelem TIMES,
- kvantifikovat dopady na ekonomiku modelem všeobecné rovnováhy,
- vyhodnotit přímé a vyvolané administrativní náklady doporučené(ých) variant(y).
Zapojená oddělení:
Řešitelský tým v COŽP: