Zpravodaj: Ing. Ondřej Velek
1. Je VŠ vzdělávání v oblasti zemědělství a průmyslu uspokojivé?
- u specializovaných oborů (VŠCHT, VÚT, UP,..) je dobré
- u nespecializovaných oborů – TUR, je vědomí/znalosti horší
- ekologie má nízkou prestiž („měkký“ obor, horší uplatnění, nízké platy,…) – může změnit stát vynucování některých opatření v oblasti TUR
2. Jak transformovat technické vzdělání, aby sloužilo pro TUR?
- vložit na začátek a na konec studia zkoušky znalostí TUR (na konci důležité pro ovlivnění hotového specialisty a pro překontrolování znalostí mezinárodních aspektů, možností aplikace,…
- zadávat diplomové práce / technické práce a vyžadovat výsledky v souladu s principy TUR – nechávat oponovat tyto práce „radikály“
3. Které prvky vzdělání posílit / potlačit?
- posílit prvky diskuse, dovednosti jednat s lidmi (komunikativnost, řídit lidi,…)
- učit více „soft skills“ (učit mechanismy)
- dosud přístup moc „školometský“, nízká úroveň diplomových prací z hlediska TUR
4. Je environmentální vzdělávání účinné?
- diskutován návrh průzkumu uplatnění bývalých absolventů škol – kdo je v podniku, úřadu, mimo obor?
5. Reaguje vzdělání k TUR na proces TUR v EU, na vstup ČR do EU?
- ano, informací dost, ale jsou nepřehledné
- problém – jazyková nevybavenost starších pedagogů
- je možné získat tituly EUR Ing.
- může někdo připravit praktický balíček o zdrojích informací a přednášek o EU?
6. Jak pokračovat s konferencí?
- postačí jednou za dva roky. Mezitím je třeba být konkrétní a pracovat v sekcích.
- na setkání chyběli politici a vysokoškolští technici, zástupci průmyslu
- chyběla diskuse o cestách – konkrétních řešeních, návodech k jednání (například konzervace energie)
- pro budoucí konferenci je třeba nově formulovat konkrétní otázky, na které se má odpovídat (anketa před konferencí)
- otázky probrat v sekcích a připravit krátké resumé typu: „Trvale udržitelná energetika, Trvale udržitelná výroba,…“
- interakce v přípravném výboru
7. Mezitím pokračovat v komunikaci?
- ano, ale jen k formulaci otázek a přípravě konference (stačí cca ½ roku před)
- všichni jsme zahlceni dlouhými texty a je nutno připravit principielní texty a otázky, které dostanou účastníci předem a přijedou připraveni
- hlavně je třeba ovlivnit decizní sféru (memorandum k ustavení vládní rady pro TUR v roce 2000)
Zprávu elektronické pošty s dotazy nebo komentářem k tomuto webovému serveru zašlete na adresu
Copyright © 2003 Centrum pro otázky životního prostředí UK