Zpravodaj: Dr. Mojmír Vlašín
1) Jak vyplňují nevládní organizace (NGO) mezery v systému environmentálního vzdělávání; jakou roli má v environmentálním vzdělávání stát (a obec) a NGO; jak NGO spolupracují?
- Poznatky celých oblastí ekologického vzdělání suplují nevládní organizace za stát, což je špatné;
- úloha nevládních organizací je vytipovávat problematiku a urychlovat peristaltiku státních orgánů;
- NGO mohou iniciovat a zprostředkovávat komunikaci mezi obcemi a státem;
- NGO by měly iniciovat vzdělávání v jiných než stávajících oborech;
- NGO mají velký vliv na medializaci problémů. Je to jejich úloha. Chybí jim však vzdělání v PR.
- nadšení – deviza NGO;
- stát by měl podpořit střediska ekologické výchovy;
- spolupráce mezi NGO – zejména problém pro malé organizace. Iniciovat program podpory malých NGO.
2) Které prvky a formy vzdělávání podpořit/ potlačit?
Potlačit:
- prosté přednášení ex katedra (neinteraktivní)
- jednosměrné neobjektivní pořady
Posílit:
- interaktivní formy výuky zaměřené především na umění vytvořit a obhájit si názor
- aktivní formy výuky, praktická činnost, výuka v terénu
- otevřenost NGO, zvýšit informovanost veřejnosti a NGO jako takových
- zvýšit vzdělávání v oblasti občanské výuky, právní výchovy a práva na informace
- podpořit mnohem důrazněji v základním a středním školství ekologickou výchovu a propojit ji v celostní výchovu. Zaměřit se na regionální složky ekologické výchovy.
- posílit EV na vysokých školách neekologických směrů
- posílit informovanost a osvětu obyvatelstva přímo na zboží (recyklace, spalování aj.)
- zvýšit informaci na Internetu
Závěry z tohoto jednání je žádoucí poslat Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy pro Bílou a Zelenou knihu.
Zprávu elektronické pošty s dotazy nebo komentářem k tomuto webovému serveru zašlete na adresu
Copyright © 2003 Centrum pro otázky životního prostředí UK