Shrnutí závěrů pracovních skupin

Subjektivní verze Bedřicha Moldana

1. Požadavky na prohloubení a rozšíření environmentálního vzdělávání a vzdělávání pro udržitelný rozvoj přicházejí tentokrát nejen z řad osvícených pedagogů nebo zastánců ekologických přístupů, ale i z praxe. Průmysl, obce, veřejná správa považují tuto oblast za podceněnou.

2. Jestliže souhlasím se tím, že podstatou pedagogického procesu je pěstování znalostí, dovedností a postojů, ukazuje se, že největší nedostatky jsou v oblasti dovedností. Zde je nutno uplatnit zkušenost a položit důraz na dovednosti jako jsou schopnost týmové práce, komunikace, ale i práce samostatné. Zdůrazňuje se i potřebnost takových schopností jako je získávání peněz (fundraising).

V oblasti znalostí se konstatuje potřeba rozšíření interdisciplinárních oblastí a obecně humanitních oborů, práva, ekonomie. Nejméně pozornosti je věnováno postojům, ačkoliv podle mého názoru jsou vůbec nejdůležitější. Souvisí to zřejmě s tím, že jsme stále ještě nepřekonali odpor k totalitnímu systému, pro nějž bylo charakteristické vymývání mozků.

3. Značnou pozornost je třeba věnovat formám vzdělávání. Zdůrazňuje se potřebnost interaktivních postupů na rozdíl od přednášení „ex cathedra“. Důležitá je práce v terénu, spolupráce s obcemi, podniky, NGO formou přímé interakce studentů. Zdůrazňuje se rovněž potřeba prostupnosti fakult a škol a plné uplatnění funkčního kreditního systému.

4. Značné požadavky jsou kladeny na učitele. Zdůrazňuje se jejich celoživotní vzdělávání. V současné době je aktuální zejména elektronická gramotnost, znalosti o Evropské unii, uplatnění nových forem vzdělávání.

5. Pozornost byla věnována též mimoškolním formám jako je osvěta široké veřejnosti, která je stále zanedbávána. Medializace udržitelného rozvoje je zcela nedostatečná (podle poznatků žurnalistů je to z velké části dáno tím, že kompetentní činitelé, odborníci, pedagogové, nedokáží předat sdělovacím prostředkům nebo jejich představitelům relevantní informace ve vhodné formě).

6. Konkrétní doporučení pracovních skupin byla směrována především do vlastních řad směrem k pedagogům. Je potěšitelné, že doporučení pro státní instituce se objevila jenom ojediněle.

7. Pracovní skupiny se zabývaly rovněž otázkou co by mělo po této konferenci následovat. Konstatuje se, že podobná setkání jsou užitečná, avšak ne příliš často a s přesně připraveným programem, možná více specifickým. Elektronické kontakty mezi vysokoškolskými učiteli v tomto oboru jsou rozhodně vítány a předpokládá se, že organizátoři konference se jim budou i nadále věnovat.

 

Zprávu elektronické pošty s dotazy nebo komentářem k tomuto webovému serveru zašlete na adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript..
Copyright © 2003 Centrum pro otázky životního prostředí UK
Naposledy změněno: 18. 05. 2005

Kontakt

Univerzita Karlova
Centrum pro otázky životního prostředí
José Martího 407/2
160 00 Praha 6

tel.: +420 220 199 460

e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

Jak k nám

Ochrana osobních údajů

Informace o ochraně osobních údajů

Pověřenec pro ochranu osobních údajů

Mgr. Jan Jindra
E-mail: gdpr@cuni.cz
Telefon: +420 224 491 740