Vzdělání pro budoucnost
V roce 1 projektu dojde k mapování učení prostřednictvím umění v ČR pro potenciální obohacení existujícího modelu využívaného aplikačním garantem (viz priloha) a k mapování situace v oblasti VUR kompetencí. Na základě teorie a zkušenosti budeme rozvíjet interdisciplinární udržitelný modul výuky k umění. V roce 2 provedeme pilotní zavedení modulu ve 4 třídách na 2 školách při současném srovnání s kontrolní skupinou. Výstupem bude didaktická pomůcka k udržitelné pedagogice umění ve formě informačních materiálů a on-line audiovizuálních materiálů určených pro školy. Práce studentů bude představena na interaktivní prezentace výsledků projektu a workshopu pro profesionály v oblasti vzdělávání a odbornou veřejnost. Základ kreativního vzdělávacího fóra poskytne odborná rada.
Poskytovatel
Technologická agentura ČR, program Éta
Doba trvání projektu
02/2019–11/2020
Koordinátor projektu v Centru
Laura Henderson
Partneři projektu
Projekt řeší samostatně COŽP
Popis projektu
V roce 1 projektu dojde k mapování učení prostřednictvím umění v ČR pro potenciální obohacení existujícího modelu využívaného aplikačním garantem (viz priloha) a k mapování situace v oblasti VUR kompetencí. Na základě teorie a zkušenosti budeme rozvíjet interdisciplinární udržitelný modul výuky k umění. V roce 2 provedeme pilotní zavedení modulu ve 4 třídách na 2 školách při současném srovnání s kontrolní skupinou. Výstupem bude didaktická pomůcka k udržitelné pedagogice umění ve formě informačních materiálů a on-line audiovizuálních materiálů určených pro školy. Práce studentů bude představena na interaktivní prezentace výsledků projektu a workshopu pro profesionály v oblasti vzdělávání a odbornou veřejnost. Základ kreativního vzdělávacího fóra poskytne odborná rada.
Dílčí cíle projektu v rámci COŽP
Projekt synergizuje kreativní učení a vzdělávání pro udržitelný rozvoj, jehož cílem je vytvoření participační a transformativní učení. Projekt je veden Společností pro kreativitu v vzdělávání. Cílem projektů je rovíjet schopnost žáků představit si a představit si alternativní budoucnost a jejich sebepojetí jako change agent v aktivní vytváření spravedlivé, udržitelné společnosti. Teoretický základ projektů vychází z akce kompetence (Jensen a Schack 1997), Lundy Model participace (Lundy, 2007), klíčové kompetence pro udržitelnost (Rieckmann, 2017), a kreativní návyky mysli (Lucas et al, 2013). Cíle vzdělávání jsou hodnoceny procesem akčního výzkumu.
Pedagogický přístup je interdisciplinární projektové učení, kde žáci, učitelé tříd a externí umělci spolupracují po dobu několika měsíců na identifikaci místní výzvy udržitelnosti. Za použití SDG jako nástroj pro analýzu rozvíjejí komplexní a holistické chápání této výzvy. Hodnoty reflexe, kritické myšlení, spolupráce, sebevědomí a locus of control jsou vyvíjeny skrz proces identifikace změn na osobní a sociální úrovni k řešení těchto výzev a představovat si alternativní budoucnost.
Výsledky projektu v rámci COŽP
- Mapovací studie - 07-2019
- Odborná zpráva o interdisciplinárních přístupech ve vzdělávání, umění a udržitelném rozvoji - 07-2019
- Vědecký veletrh a workshop: umění a vzdělávání pro udržitelný rozvoj - Uspořádání workshopu - 10-2020
- Didakticka pomucka učení prostřednictvím umění a vzdělávání pro udržitelný rozvoj - 02-2021
- Syntéza umění a vzdělávání pro udržitelný rozvoj v České republice - Článek v odborném periodiku - 02-2022